Tun Sakaran, Wakil Talqin Abah Anom Yang Patriotis

“Kadang kala bukan suasana yang harus diganti, tetapi rasa di dalam hati yang perlu diperbaiki,” demikian sepenggal kata mutiara dari Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran bin Dandai yang wafat pada Senin (30/08).

Kepergiannya bukan hanya membuat Keluarga besar TQN Pontren Suryalaya berduka, tapi juga publik Malaysia yang merasa amat kehilangan salah satu putera terbaiknya.

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob turut menyampaikan duka cita yang mendalam, bahkan menyematkan Tun Sakaran Dandai sebagai tokoh pemimpin yang disegani.

Terlebih Tun Sakaran wafat sehari jelang Hari Merdeka atau Hari Kebangsaan Malaysia pada 31 Agustus 2021.

Tun Sakaran dikenal sebagai pejuang kemerdekaan dan seorang negarawan. Hidupnya dicurahkan untuk berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Putra dari pasangan Bapak Dandai bin Ajibudin bin Jamaluddin dan Ibu Aisyah binti Haji Yusuf bin Haji Ali ini juga masyhur sebagai pemimpin Sabah yang cemerlang dan teladan pemimpin keluarga. Baca juga…

Tun yang lahir di Kampung Air, Semporna pada 15 April 1930 mulai mengeyam pendidikan di Sekolah Melayu Semporna 1937-1941. Pada masa pendudukan Jepang di Sabah, Tun sempat belajar di persekolahan Jepun. Selanjutnya Tun belajar di Government Vernacular School Semporna sambil menimba ilmu agama mulai 1945-1948 yang kini dikenali sebagai Sekolah Kebangsaan Pekan Semporna.

Pengalamannya berkhidmat dalam negeri di awali dengan menjadi Kerani anak negeri Pejabat Daerah Semporna 1948. Tun terus meningkatkan kemampuan dan pengalamannya jadi Kerani anak negeri Pulau Tembisan Daerah Lahad Datu dan Kerani Pejabat Daerah Semporna 1950-1951.

Wakil-Talqin-Abah-Anom-Yang-Patriotis-2
Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran bin Dandai.

Baktinya dilanjutkan sampai tahun 1958 menjadi Kerani anak negeri Pejabat Daerah Tuaran dan Pemangku Ketua Kerani di Pejabat Daerah Semporna, serta
Bendahara dan Setiausaha di Majlis Daerah Semporna tahun 1959.

Atas pengabdian dan perannya, Tun menjadi Ketua Anak Negeri dan Ketua Daerah Semporna 1960. Serta menyertai Perundingan Pembentukan Malaysia 1962-1963.

Atas kepiawaiannya itu, Tun lalu menjadi Ahli Majlis Perundingan Negara 1970, Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah tahun 1967 hingga 1994, serta Ahli Parlimen Semporna 1978-1994.

Selain itu Tun juga pernah menduduki kursi Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan dan Menteri Pertanian dan Perikanan Negeri Sabah 1970-1976. Serta menjabat Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi Malaysia 1990-1994.

Atas perjuangan, darma bakti dan pengorbanannya Tun dilantik menjadi Ketua Menteri Sabah 1994 dan memperoleh gelar Tuan Yang Terutama Dipertuai Negeri Sabah 1995-2002. Tun juga Dipertua USIA Sabah dan ditunjuk sebagai Ahli Majlis Perundingan Islam Kebangsaan sejak 1994.

Bukan hanya membangun masyarakat Sabah di bidang sosio-ekonomi, perannya juga amat besar di bidang pendidikan. Tun banyak membantu mendirikan sekolah rakyat untuk mencerdaskan masyarakat Sabah.

Tun kemudian didaulat menjadi Tokoh Yang Dipertua Pertubuhan Islam Seluruh Sabah serta mendirikan Yayasan Sabdi yang memfokuskan untuk meningkatkan taraf sosio-ekonomi dan pendidikan serta menyebar kesusasteraan Islam. Baca juga…

Sosok yang dikenal sabar dan berani melawan arus ini dianugerahi sebagai Tokoh Maal Hijrah Sabah 2008, serta Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 2017. Tun bukan hanya mendapat gelar kehormatan atas jasanya, Tun juga menerima Ijazah Doktor Kehormat Falsafah (Pengurusan) UM.

Tokoh yang dikenal patriotis dan nasionalis ini adalah sosok sederhana yang memiliki peranan penting dalam dakwah dan Syiar Islam. Terutama dalam pertumbuhan dakwah TQN Pontren Suryalaya di Malaysia.

Tun adalah salah satu wakil Talqin TQN Pontren Suryalaya di Malaysia, selain H. Moh.Zuki As-Syuzak bin Syafei (Kedah), H. Abdul Manan bin Muhammad (Trengganu), Ust. Saifudin Mauluf (Negeri Sembilan), Ust.Abdu Manaf bin Abidallah (Sabah), H. Mohammed Trang bin Issa (Serawak), H. Mohammed Utsman bin H. Abdul Latif (Trengganu), dan Ust. H. Mansur bin Soleh (Semporna), serta Ust. Hj. Moh. Said Al Attas (Sabah).

Wakil-Talqin-Abah-Anom-Yang-Patriotis-3
Bersama Pak Guru Zuki (wakil talqin Abahn Anom)

Pertemuannya dengan Abah Anom diawali pada tahun 70an saat bersilaturahmi dengan Guru Mursyid TQN di Pontren Suryalaya. Saat itu Tun sering berhubungan baik dan menjalin kerjasama dengan wakil talqin Abah Anom di Malaysia dalam menghidupkan dakwah dan syiar Islam.

Tun Sakaran sendiri diangkat menjadi wakil Talqin oleh Syekh Ahmad Shohibulwafa Tajul Arifin pada tahun 2005. Artinya saat beliau berkhidmah pada Abah Anom sudah berusia 75 tahun.

Sebagaimana peran Suryalaya yang juga fokus dalam kesehatan lahir batin generasi muda, di Malaysia setidaknya tercatat ada tiga Inabah. Yakni Pondok Remaja Inabah Malaysia 1 di Jabal Suf, Kuala Nerang, Kedah. Kemudian Pondok Remaja Inabah Malaysia 2 di Kuala Terengganu, serta Pondok Remaja 3 Inabah Kamal Semporna yang dikendalikan oleh Yayasan Sabdi milik Tun Haji Sakaran Dandai.

Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran bin Dandai adalah penasihat TQN Pontren Suryalaya di Malaysia. Pertemuan sesepuh, wakil talqin, ikhwan akhwat Malaysia demi kemajuan dakwah TQN Pontren Suryalaya tak jarang diadakan di kediaman Ayahanda Tun Sakaran. Pengalaman, jaringan serta koneksinya saling memperkuat pergerakan dakwah TQN Pontren Suryalaya baik secara kultural di tengah masyarakat maupun secara kelembagaan. Lahul fatihah.

#abahanom #wakiltalqin #tunsakaran


Sekarang traktir Tim TQNNEWS gak perlu ribet, sat-set langsung sampe!
https://sociabuzz.com/tqnn/tribe
Terima kasih ya sudah support kami. Salam cinta penuh kehangatan :)
______
Rekomendasi